برای مشاهده سایر جلسات به انتهای صفحه مراجعه بفرمایید


خلاصه کارگاه طب سنتی در تعلیم و تربیت
مدرس:آقای محتشم
کارگروه معلین راهنما (مدارس، صلحا، حلی ده و فرهنگ)

جلسه اول (صفر)


۱. هدف اصلی:

  • تاکید بر تاثیر تغذیه و خواب در سبک زندگی دانش‌آموزی و اسلامی و تمرکز بر کاربرد اصول طب در تربیت ، نه درمان بیماری‌ها

۲. مبانی نظری و مفاهیم کلیدی:

  • مزاج و اخلاط: بدن انسان دارای چهار عنصر اصلی (آتش، آب، باد، خاک) و چهار خلط است که هر فرد هر چهار خلط را دارد، اما غلبه یکی از آن‌ها در زمان‌های مختلف متغیر است.
  • مراقبت از مزاج: سلامت مزاج (اعتدال گرم و تر) زمینه‌ساز صفات اخلاقی مثبت است.
  • شش اصل ضروری سلامت: آب و هوا، خوراک انسان، خواب انسان، ورود و خروج بدن، احوال نفسانی (روحی) و حرکت و سکون (ورزش و فعالیت بدنی).
  • مزاج در گذر عمر: انسان با مزاج گرم و تر متولد می‌شود، سپس خشکی غلبه می‌کند (نوجوانی/جوانی)، در میانسالی سردی و خشکی افزایش می‌یابد و در پیری رطوبت فضلیه (مضر) زیاد می‌شود.

۳. توصیه‌ها و کاربردهای تربیتی (برای مربیان):

  • تشخیص مزاج دانش‌آموزان:
    • باید پرونده مزاجی برای دانش‌آموزان (شاید بدون اطلاع والدین) تهیه شود که ۷۰-۸۰ درصد دقیق است.
    • از طریق مشاهده رفتار، چهره، رنگ پوست، نگاه، نبض و حتی دست دادن می‌توان مزاج دانش‌آموز را تشخیص داد.
    • یبوست می‌تواند عامل بسیاری از ناراحتی‌ها و عصبانیت دانش‌آموزان باشد و تشخیص و رفع آن بسیار مهم است.
  • رفتار مربی:
    • هنر برخورد: مربیان باید با هنر و ظرافت با مسائل مزاجی برخورد کنند و اطلاعات حساس (مانند تشخیص مزاج) را مستقیم به دانش‌آموز یا والدین نگویند، بلکه به صورت غیرمستقیم و فرهنگی‌سازی عمل کنند.
    • پرهیز از افراط: از افراط در توصیه‌ها یا ممنوع کردن کامل برخی خوراکی‌ها پرهیز شود.
    • اول رفتار، بعد غذا: در اولویت اول، باید بر رفتارها و اصول اخلاقی تاکید کرد و سپس به تغذیه پرداخت.
  • تغذیه و خواب:
    • تأثیر گروه خونی: گروه خونی بر نیازهای غذایی و در نتیجه بر رفتار و خلق و خو تاثیر دارد (مثال نیاز به گوشت در گروه خونی B و O).
    • ادویه: ادویه‌ها "دارو" هستند نه "غذا"؛ فقط نمک و زردچوبه جزء ادویه‌های مجاز در غذای روزمره هستند. مصرف بی‌رویه زعفران می‌تواند خطرناک باشد.
    • صبحانه: صبحانه باید مواد قندی به مغز برساند (مانند کشمش یا آب و عسل) تا بدن فعال شود. غذاهای سنگین (مانند قیمه) نیز می‌تواند صبحانه خوبی برای برخی دانش‌آموزان باشد. نان و پنیر مناسب صبحانه نیست و بهتر است شب مصرف شود.
    • ترکیب میوه‌ها: مصرف همزمان چند میوه با اسیدهای مختلف می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود.
    • ساعات طلایی خواب: خواب بین ۱۰ شب تا ۲ یا ۳ صبح برای بدن ضروری است.
    • خواب ظهر/عصر: خواب بعد از ظهر (به خصوص بعد از ساعت ۳-۴ عصر) به دلیل غلبه سردی و تری در مزاج عالم، مضر است و باعث کسالت و کاهش هوش می‌شود.
    • خواب سوئدی: چرت‌های کوتاه و عمیق (۱۵ ثانیه تا ۲ دقیقه) می‌تواند انرژی‌بخش باشد.
    • نیازهای متفاوت: میزان خواب برای همه یکسان نیست و بستگی به مزاج افراد دارد.
  • تکنیک‌های آرامش‌بخش:
    • تنفس عمیق: سه بار نفس عمیق کشیدن، حبس کردن نفس برای ۱۵-۲۰ ثانیه و سپس رها کردن می‌تواند مزاج را متعادل کند و ذهن را آرام سازد. این تکنیک پایه مدیتیشن است.
    • عطردرمانی: بوها می‌توانند به سرعت حال روحی فرد را تغییر دهند (مثال: عطر بهارنارنج برای آرامش). عودهای طبیعی نیز می‌توانند مفید باشند.
  • شهوت جنسی:
    • شهوت جنسی یک میل طبیعی است که با بلوغ بیدار می‌شود و نباید سرکوب شود.
    • ازدواج بهترین راهکار برای مدیریت آن است.
    • روزه گرفتن می‌تواند در کنترل شهوت موثر باشد، اما باید طبق مزاج فرد و با میزان مشخص صورت گیرد.
    • خودارضایی عموماً مزاج را به سمت سردی می‌برد و آسیب‌های اجتماعی به فرد وارد می‌کند.

۴. توصیه‌های عملی برای محیط مدرسه:

  • بوفه مدرسه: باید خوراکی‌های سالم و میوه‌های تازه (مثل موز) و شربت‌های طبیعی (مانند گلاب، عرق نعناع، سکنجبین) عرضه کند.
  • فرهنگ‌سازی غیرمستقیم: مربیان باید با کارهای کوچک و فرهنگ‌سازی تدریجی (مثلاً نوشیدنی‌های سالم در اردوها یا دفتر مربی) دانش‌آموزان را به سمت عادات بهتر سوق دهند.
  • والدین: در جلسات والدین، مربی باید خود به جای دعوت از متخصصان بیرونی، در قالب "مشاور" به مسائل سلامت دانش‌آموز اشاره کند تا والدین گارد نگیرند.

۵. چالش‌ها:

  • باورهای متفاوت: خانواده‌ها ممکن است رویکردهای مختلف (طب سنتی، مدرن) را قبول نداشته باشند.
  • اطلاعات غلط: وجود اطلاعات اشتباه در صدا و سیما و فضای عمومی درباره طب سنتی.
  • نیاز به تجربه: دانستن تئوری کافی نیست؛ تجربه عملی و هوش مربی برای تطبیق نظریه‌ها بسیار مهم است.
  • خطرناک بودن اطلاعات: برخی اطلاعات در صورت عدم تبیین صحیح یا کاربرد نامناسب، می‌تواند خطرناک باشد.

فایل‌های ضمیمه:

نقشه ذهنی جلسه: NotebookLM Mind Map (1) (1).png


فهرست همه جلسات این کارگاه:

جلسه اول طب سنتی در تعلیم و تربیت (۱)
جلسه دوم طب سنتی در تعلیم و تربیت (۲)
جلسه سوم طب سنتی در تعلیم و تربیت (۳)
جلسه چهارم طب سنتی در تعلیم و تربیت (۴)
جلسه پنجم طب سنتی در تعلیم و تربیت (۵)